اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

شرح جزء ۱۴ قرآن| ماجرای دشمنی شیطان با انسان

خداوند در سوره مبارکه حجر به ماجرای خلقت آدم و سجده نکردن شیطان اشاره می‌کند. با این کار ابلیس از بهشت اخراج شد اما خدا به او مهلت دوباره داد.

شرح جزء ۱۴ قرآن| ماجرای دشمنی شیطان با انسان

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: در ادامه انتشار شرح آیات منتخب قرآن و در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان شرح و تفسیر آیات منتخب جزء‌ ۱۴ قرآن کریم بر اساس تفسیر نور به همراه توضیحات حجت‌الاسلام محسن قرائتی تقدیم می‌شود.

آیات ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه حجر

«فَسَجَدَ الْمَلائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلَّا إِبْلِیسَ أَبى‏ أَنْ یکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ» پس فرشتگان همگى با هم و یک‏سره سجده کردند. مگر ابلیس از اینکه با سجده‏‌کنان باشد، خوددارى کرد.

شرح آیات ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه حجر توسط حجت‌الاسلام قرائتی

خلقت آدم و سجده نکردن ابلیس

مراد از دمیده شدن روح خداوند در انسان، جان داشتن و نفس کشیدن نیست، زیرا که حیوانات نیز نفس مى‏‌کشند، بلکه مراد اعطاى صفاتى چون خلّاقیت، اراده و علم، از سوى خدا به انسان است و نسبت دادن روح به خداوند، براى شرافت روح است، نظیر بیت‏‌اللَّه و شهراللَّه.

سجده فرشتگان بر آدم، یک سجده تشریفاتى نبود، بلکه به معناى خضوع آنان در برابر آدم و نسل او بود. یعنى فرشتگان نیز در خدمت بشر و مسخّر اویند.[۱]

پیام‏هایی از آیات ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه حجر

۱- آفرینش انسان، کامل و متعادل است. «سَوَّیتُهُ»
۲- سجده فرشتگان، بخاطر دمیده شدن روح خدا بود. «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا»

تن ‏آدمى شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت‏

۳- انسان، موجودى است دو بُعدى و در هر دو بُعد کامل است. در بُعد مادّى، «سَوَّیتُهُ» در بُعد معنوى، «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی»
۴- انسان، مظهر تجلّى بعضى صفات خداوند است. «مِنْ رُوحِی»
۵- معنویت، نیاز به تن و مَرکَب مادّى دارد. «سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ ...»
۶- کسانى‏‌که حاضر نیستند در صفوف سجده‌‏کنان باشند، روح ابلیسى دارند. «إِلَّا إِبْلِیسَ أَبى‏ ...»
۷- گرچه سجود و رکوع یک ارزش است، ولى اگر همراه با رکوع و سجود دیگر نمازگزاران باشد ارزش کامل‏‌ترى دارد. «وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»[۲] «مَعَ السَّاجِدِینَ»

آیات ۳۲ تا ۳۵ سوره مبارکه حجر

«قالَ یا إِبْلِیسُ ما لَکَ أَلَّا تَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ * قالَ لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ * قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجِیمٌ * وَ إِنَّ عَلَیکَ اللَّعْنَةَ إِلى‏ یوْمِ الدِّینِ» (خداوند) فرمود: اى ابلیس! چه شد تو را که همراه (فرشتگان) سجده‏‌کنان نیستى؟ (ابلیس) گفت: من این‏گونه نیستم که براى بشرى که او را از گِلى خشک، از گِلى سیاه و بدبو آفریده‌‏اى، سجده کنم. (خداوند) فرمود: پس از صف فرشتگان (واین مقام) خارج شو که همانا تو رانده و مطرودى و البتّه تا روز جزا بر تو لعنت خواهد بود.

شرح آیات ۳۲ تا ۳۵ سوره حجر توسط حجت‌الاسلام قرائتی

پیام‏‌هایی از آیات ۳۰ و ۳۱ سوره مبارکه حجر

۱- در قضاوت تنها به علم خود تکیه نکنیم، بلکه از مجرم نیز اقرار بگیریم و با سؤال و جواب، منشأ جرم و روحیات مجرم را براى همه روشن کنیم. «یا إِبْلِیسُ ما لَکَ»
۲- اگر روحیه تکبّر در شخصى پیدا شد، محیط وعواملِ دیگر، در هدایت او کارساز نیست. (ابلیس در لابلاى فرشتگان و در محیط ملکوتى بود لیکن بخاطر لجاجت و تکبر آنگونه شد) «أَلَّا تَکُونَ مَعَ السَّاجِدِینَ»
۳- برترى نژادى، یک فکر ابلیسى است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ ...»
۴- بدتر از سجده نکردن، غرور و تکبّر در برابر فرمان خداست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ»
۵- بدتر از گناه‏‌کردن، توجیه گناه است. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» (شیطان، گناه خود را توجیه کرد)
۶- غرور و تکبر که آمد، نور و روح الهى را در انسان نمى‌‏بیند. شیطان جسم خاکى بشر را دید و حاضر به سجده نشد، در حالى که دستور خداوند به سجده، به خاطر روح الهى او بود. «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ»
۷- دستور و فرمان‏‌هاى الهى سبب اجبار نیست. «لَمْ أَکُنْ لِأَسْجُدَ
۸- تکبر، بزرگى نمى‌‏آورد، بلکه سبب تحقیر مى‌‏شود. «فَاخْرُجْ» سبب نابودى و محو عبادات قبل مى‏‌شود. «فَإِنَّکَ رَجِیمٌ»
۹- اجتهاد و اظهار نظر در برابر فرمان و دستور روشن الهى، جایز نیست. در مقابل فرمان: «فَقَعُوا لَهُ ساجِدِینَ» جایى براى گفتار «خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ» نیست.
۱۰- یک لحظه نافرمانى و تکبّر، سبب خروج ابدى شد. «إِلى‏ یوْمِ الدِّینِ»
۱۱- متکبّر همواره مورد لعنت الهى است. «عَلَیکَ اللَّعْنَةَ إِلى‏ یوْمِ الدِّینِ»

آیات ۳۶ تا ۳۸ سوره مبارکه حجر

«قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلى‏ یوْمِ یبْعَثُونَ * قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ* إِلى‏ یوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» (ابلیس) گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزى که مردم برانگیخته شوند، مهلت بده (و زنده بدار) (خداوند) فرمود: پس همانا تو از مهلت یافتگانى. (امّا نه تا روز قیامت، بلکه) تا روزى که وقت آن معلوم است.

شرح آیات ۳۶ تا ۳۸ سوره مبارکه حجر توسط حجت‌الاسلام قرائتی

مهلتی که به شیطان داده شد

وقتى شیطان فهمید تا روز قیامت مورد لعن است، از خداوند خواست تا آن روز به او مهلت داده شود، ولى نگفت که براى چه مهلت مى‏‌خواهد. از آنجا که سنّت خداوند بر مهلت دادن است، لذا به او مهلت داده شد، امّا نه تا روز قیامت که او درخواست کرد، بلکه تا روزى که زمان آن نزد خدا مشخص است و به گفته برخى از مفسران تا روزى که بشر باشد و تکلیف باشد.

پیام‏‌هایی از آیات ۳۶ تا ۳۸ سوره مبارکه حجر

۱- سنّت خداوند بر مهلت دادن به گنهکاران است. «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ»
۲- دعا و درخواست گنهکاران نیز اگر مصلحت باشد، مستجاب مى‏‌شود. شیطان گفت: «فَأَنْظِرْنِی» پاسخ آمد: «فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ»

آیات ۳۹ و ۴۰ سوره مبارکه حجر

«قالَ رَبِّ بِما أَغْوَیتَنِی لَأُزَینَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلَّا عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ» (ابلیس) گفت: پروردگارا! به سبب آنکه مرا گمراه ساختى، من هم در زمین (بدى‌‏ها را) برایشان مى‌‏آرایم و همه را فریب خواهم داد. مگر بندگان اخلاص‏‌مند (و برگزیده تو را) از میان آنان.

شرح آیات ۳۹ تا ۴۲ سوره مبارکه حجر توسط حجت‌الاسلام قرائتی

خداوند کسی را گمراه نمی‌کند مگر خودش راه گمراهی را انتخاب کند

خداوند کسى را گمراه نمى‏‌کند، لیکن اگر کسى با اراده خود راه انحراف را برگزیند، خدا او را به حال خود رها مى‌‏سازد و این رهاکردن بزرگترین کیفر و قهر الهى است. ابلیس نیز چون با اراده خود تکبر و لجاجت کرد، خداوند او را به حال خود رها کرد و مراد از جمله «أَغْوَیتَنِی» نیز همین معناست؛ یعنى اکنون که بخاطر لجاجتم مرا از مَدار لطف خود خارج کردى و به حال خودم واگذاردى من چنین و چنان خواهم کرد.

ابلیس مى‌‏داند که گروهى از مردم، از برگزیدگان الهى خواهند بود، (یعنى او نبوّت و امامت را نیز پذیرفته است همان گونه که از «رَبِّ بِما أَغْوَیتَنِی» معلوم مى‏‌شود، خدا را پذیرفته است و از دعایش که مرا تا قیامت مهلت بده، روشن مى‌‏شود معاد را نیز قبول داشته است.

بنابراین، ابلیس اصول عقائدش درست بود، لیکن عیب او تکبّر و نداشتن روحیه تسلیم و عبودیت بود. پس علم و ایمان به تنهایى کافى نیست، عمل و تسلیم و عبودیت لازم است.

پیام‏‌هایی از آیات ۳۹ و ۴۰ سوره مبارکه حجر

۱- ابلیس و ابلیس صفتان عیب خود را به خدا نسبت مى‏‌دهند. «أَغْوَیتَنِی»
۲- ابزار انحراف شیطان، زیبا جلوه دادن زشتى‌‏هاست. «لَأُزَینَنَّ»
۳- پاکان و مخلصان از دام شیطان درامانند. «الْمُخْلَصِینَ» (البتّه اخلاص داشتن کافى نیست، عنایت خداوند لازم است. زیرا «مخلص» به معناى برگزیده الهى است)

آیات ۴۱ و ۴۲ سوره مبارکه حجر

«قالَ هذا صِراطٌ عَلَی مُسْتَقِیمٌ * إِنَّ عِبادِی لَیسَ لَکَ عَلَیهِمْ سُلْطانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوِینَ» (خداوند) فرمود: این (اخلاص و نجات مخلصان) راه مستقیمى است که خود برعهده دارم. همانا براى تو بر بندگان (برگزیده) من تسلطّى نیست، مگر از گمراهانى که تو را پیروى کنند.

محافظت خدا از بندگان مخلص و برگزیده از وسوسه‌های شیطان

در آیه قبل، ابلیس گفت: من همه را گمراه مى‏‌کنم جز افراد برگزیده و مخلص را. خداوند در این آیه مى‌‏فرماید: این که تو حریف بندگان برگزیده‌‏ام نمى‌‏شوى، راه مستقیم و سنّت من است، یعنى سنّت من آن است که خودم ضامن حفظ آنان باشم، نه آنکه تو به آنان کارى ندارى، بلکه نمى‏‌توانى به آنان کارى داشته باشى.

سؤال: اگر ابلیس حریف بندگان برگزیده نمى‏‌شود، پس وسوسه آدم بر خوردن از درخت ممنوعه چه بود؟

پاسخ: ابلیس در آنان طمع دارد و وسوسه هم مى‌‏کند و گاهى به ترک اولى نیز وادار مى‌‏کند لیکن آنان را گمراه و منحرف نمى‏‌کند.

پیام‏‌هایی از آیات ۴۱ و ۴۲ سوره مبارکه حجر

۱- شیطان بر آنان که بنده خدا و تسلیم او هستند، سلطه‌‏اى ندارد. «عِبادِی لَیسَ لَکَ عَلَیهِمْ سُلْطانٌ»
۲- انسان به اختیار خود، ابلیس را پیروى مى‏‌کند. «اتَّبَعَکَ»
۳- اگر با عبادت و تقوا در مَدار بندگان خدا درآمدیم، بیمه مى‌‏شویم. «عِبادِی لَیسَ لَکَ ...»
۴- کار شیطان وسوسه است، نه سلطه. «لَیسَ لَکَ عَلَیهِمْ سُلْطانٌ» (در قیامت نیز ابلیس در پاسخ اعتراض مردم مى‏‌گوید من تنها شما را دعوت کردم، ولى تسلّط و اجبارى بر شما نداشتم)

پی‌نوشت

[۱] . تفسیر المیزان
[۲] . بقره، ۴۳

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول